Thursday 30 October 2008

Welcome to China



The Firefox browser is a nice toy. Right now I found a funny add-on called "China-Channel". Once you activate it, it will connect you to the internet via a chinese proxy-server. Means that you are surfing the web like someone from China, with all its blocked and censored sites.

Interesting for me because I have read so much about the censorship in China but could hardly believe that something like that nowadays can still exist. My chinese friends though told me that it is true and now I made the experience myself:

My blogsite - not displaying any embedded Gadgets and YouTube videos!
Google Maps - not working at all
Flickr/Picasa - sites are loading but not displaying any images (haha...very smart for image hosting sites!!)
spiegel online (german newschannel) - not loading
and... and... and... and...

Funny for me cause I can leave this mess with a click at a button.
Sad for those who have to get along with this censorship every day!

Wednesday 29 October 2008

Moses Technik

Schaut mal hier:

ist es nicht erstaunlich das eine Firma im Badischen endlich Moses' Techniken umgesetzt hat??

Sunday 26 October 2008

Nutella Boys

Ich geb es ja zu: so ganz viel Ahnung vom Fussball hab ich nicht. Besonders unsere Nationalmannschaft ist mir ziemlich wurscht und ich stehe immer noch dazu das ich diese Jungs mal verglichen habe mit einer Gruppe Staubsaugervertreter auf Urlaub.

Aber was haben denn die Ballackse und die Fringse auf einmal?? Fühlen sich ungerecht behandelt? Warum denn?? Weiß scheinbar keiner...außer den überall verbreiteten Statements der Balltreter konnte bisher jedenfalls niemand mit Details aushelfen. Vielleicht sind die Herren ja einfach nur ein wenig sensibel. Wäre ja auch verständlich, viele Künstler sind ja hypersensibel.

Trainer Löw verteidigt sein jetziges "Leistungsprinzip" und ich frage mich, welches Prinzip denn wohl vorher gegolten hat??
Ballack würde ich empfehlen schnell zurückzurudern und klein beizugeben, denn er will ja bestimmt noch öfter im Rampenlicht stehen und den Dicken markieren. Glaubwürdigkeit kann er eh nicht mehr verlieren, denn mal ehrlich: so richtig ernst hat den Michi doch nie einer genommen, oder?

Frings hab ich immer als eine ehrliche Haut, einen "Fussball Arbeiter" gesehen. Deshalb gibt's für ihn selbstverständlich nur eins: Scheiß auf die Nationalmannschaft! Häng Dich bei Werder richtig rein und genieße den Erfolg und die dann möglichen hämischen Blicke auf die unsensiblen Jasager der Nationalmannschaft!

Kollegen Löw wäre auch ein wenig mehr Intuition und Genialität zu wünschen. Für mich sieht es immer so aus als wenn er ein Spiel nicht "lesen" sondern nur verwalten kann. Und dann muss er natürlich noch höllisch aufpassen das er seinen Stars genügend Aufmerksamkeit zukommen lässt, damit den Sensibelchen nicht vielleicht vor Schreck der Ball verspringt - aber wie gesagt: von Fussball hab ich nicht wirklich Ahnung!

Saturday 25 October 2008

Freimarktsumzug Bremen

Here is a recording from our visit at the parade for the Bremen Freimarkt. There were more than 130 participating groups, bands and parade floats and approximately 200.000 spectators watching this huge parade in the streets of Bremen.

My video is of pretty poor quality after the Youtube converter did its work. If you wanna look at it in good quality, you should go here and chose "best quality" for the player.



Friday 24 October 2008

Autumn....everyone's favourite



Wow...so many of you like autumn really?
Good...I love it too still and yesterday has been one of the sunny and friendly days...as if taken from a picture book. Took some pics on my way to and from work.
Enjoy your day wherever you are!

Wednesday 22 October 2008

Freimarkt Bremen 2008


Ischa Freimaak...that`s how the people in Bremen usually welcome their "5th season" the Bremer "Freimarkt"

And as usually, we took an evening off to enjoy this huge fun fair.
Not much to tell about it. A lot of eating, laughing, looking around and trying some roundabouts.
This year Jale refused to ride a "kids roundabout". She is old enough now to try something more "dangerous", some caroussels for adults! We decided that a "chairoplane" (very fast and pretty high!!) and the big wheel should do for this year. Next year we will have a try at some even more dangerous things ;-)






Tuesday 21 October 2008

Der (vermeintliche) Links Ruck

Ich weiss nicht mehr genau wer es war, aber irgendein schlauer Kopf hat mal sinngemäß gesagt: "der Kapitalismus wird sich irgendwann selbst richten und zum Kommunismus konvertieren"...bzw. die verschiedenen Gesellschaftsformen werden sich immer mehr vermischen.

Zugegeben, klingt ein wenig reißerisch und auch naiv, aber irgendwie reizvoll. Aktuell ist es lustig anzusehen wie im Zuge der Bankenkrise die Banker (und somit wohl auch ein Grossteil der Wirtschaft) erneutgespannt darauf warten einen Antrag auf das Geld des Volkes stellen zu können, was dann ja auch im Zuge eines "Rettungsprogrammes" der Regierung großzügig fließen wird. Sowas nennt man dann doch wohl zumindest teilweise Verstaatlichung.

Das die Deutsche Bank Vorstände auf Ihre diesjährigen Boni i.H.v. etwa € 35-40 Millionen verzichten ist bei dem Hintergrund sicher nicht als übermäßig sozial zu sehen. Da ist es wohl eher die Angst das die Politik zuviel Einfluss auf die Geschäfte der Bank (v)erlangen könnte. Das ist gut so und nichts anderes sollte man von einem Laden wie "Deutsche Bank" erwarten.

Lustig ist auch, das diese Art der schleichenden Verstaatlichung ausgerechnet von einer CDU geführten Regierung initiiert wird. Mal sehen, wie weit sich diese Einflussnahme des Staates (Volkes) noch auf andere Branchen übertragen wird...

Monday 20 October 2008

Meyer Werft


Am Samstag haben wir die Meyer-Werft in Papenburg besichtigt und es war, wie erwartet, beeindruckend. Durch die mittlerweile verlängerte "große" Halle hat Meyer nun das größte überdachte Trockendock Europas. Mit Superlativen wurde hier nicht gegeizt und mit jedem Meter den wir hier im Besucherzentrum (übrigens nagelneu, 2007 eingeweiht) zurücklegten wird einem die Größenordnung mit der hier gebaut wird bewusst. Die "Aida" Kreuzfahrtschiffe die Meyer mittlerweile im Jahrestakt raushaut sind da schon eher die kleineren Schiffe die in der kleinen Halle gebaut werden.

Möglich ist der Bau solcher Pötte in Papenburg natürlich nur weil es das Emssperrwerk in Gandersum gibt. Gäbe es nicht die Möglichkeit die Ems zu den Schiffsüberführungen aufzustauen, würde selbst bei Springtide kein Schiff dieser Größenordnungen genug Wasser unter den Kiel bekommen um die Ems bis zum Dollart passieren zu können.

Und das ist genau der Beigeschmack der bleibt bei aller Faszination "Schiffbau". Sind solche massiven Eingrife in die Natur wirklich gerechtfertigt? Müssen Schiffe dieser Größenordnung wirklich im Binnenland gebaut werden? Mir fehlen die Kenntnisse um so etwas beurteilen zu können. Meyer beschäftigt selbst 2500 Mitarbeitern aus der Region und spätestens bei solchen Zahlen wird selbst mir der Stellenwert der Werft für diese ansonsten recht schwache Region bewusst.

Wir hatten vor der Werftbesichtigung einen Spaziergang entlang der alten Seeschleuse gemacht. Letztlich fand ich den Blick auf die grünen Wiesen, auf die vielen ungestört lebenden Tiere und den langsam sich dahinschlängelnden Fluss schöner als den Blick auf die massigen Hallen der Meyer-Werft. Vielleicht geht ja alles gut....

Classes for Men

got this one from Carla...and had a good laugh! Thanks Carla!

CLASSES FOR MEN

Note: Due to the complexity and difficulty level of their contents, each course will accept a maximum of 8 participants each.

Topic 1 - How to fill up the ice cube trays. Step by step, with slide presentation.

Topic 2 - The toilet paper roll: Do they grow on the holders? Roundtable discussion.

Topic 3 - How to fight cerebral atrophy: Remembering birthdays, anniversaries, other important dates and calling when you're going to be late. Cerebral shock therapy sessions and full lobotomies offered.

Topic 4 - Fundamental differences between the laundry hamper and the floor. Pictures and explanatory graphics.

Topic 5 - The after-dinner dishes and silverware: Can they levitate and fly into the kitchen sink? Examples on video.

Topic 6 - Loss of identity: Losing the remote to your significant other. Helpline support and support groups.

Topic 7 - Learning how to find things, starting with looking in the right place instead of turning the house upside down while screaming. Open forum.

Topic 8 - Health watch: Bringing her flowers is not harmful to your health. Graphics and audio tape.

Topic 9 - Real men ask for directions when lost. Real life estimonials.

Topic 10 - Is it genetically impossible to sit quietly as she parallel parks? Driving simulation.

Topic 11 - Learning to live: Basic differences between your mother and your wife. Online class and role playing.

Topic 12 - How to be the ideal shopping companion. Relaxation exercises, meditation and breathing techniques.

Upon completion of the course, diplomas will be issued to the survivors.

Thursday 16 October 2008

Drachenläufer

Das Buch Drachenläufer von Khaled Hosseini habe ich schon lange auf meiner Liste der dringend zu lesenden Bücher. Da unsere Bücherei nach einem Brand wohl noch einige Monate geschlossen sein wird, und ich mir das Buch nicht kaufen möchte, habe ich mir gestern den Film angesehen der ja sehr eng an den Roman von Khaled Hosseini angelegt sein soll.

Zur Geschichte:

Im afghanischen Kabul, 1975, lebt der 12 jährige Amir, dessen Mutter bei seiner Geburt starb, mit seinem Vater, Baba. Sie genießen großes Ansehen und leben zusammen mit ihrem Hausdiener Ali und dessen Sohn Hassan. Obwohl Standesunterschiede in Afghanistan groß sind und auch gezeigt werden sind die beiden Väter Freunde. Ali wiederum hat einen Sohn, Hassan, und der ist der beste Freund Amirs.

Irgendwann beim spektakulären Drachenfest verspricht Hassan Amir den letzten noch verbleibenden Drachen zu holen um ihm somit den Sieg zu holen. Hassan ist Amirs Drachenläufer. Doch er kehrt nicht zurück, auch nach langem Warten nicht. Schliesslich macht sich Amir auf und findet Hassan der von anderen geschlagen und misshandelt wird. Amir sieht dem zu und bringt nicht den Mut auf seinem Freund zu helfen.

Hassan und Amir Freundschaft hat einen Knacks bekommen doch keiner erwähnt es dirtekt. Die Situation wird immer unerträglicher, bis Amir sich keinen anderen Weg weiß als seinen Freund Hassan zu verraten um ihn loszuwerden. Er bezichtigt ihn des Diebstahls und Ali und Hassan ziehen fort.

Fast 30 Jahre später erhält Amir, mittlerweile in Amerika lebend, einen Brief eines alten Freundes seines Vaters. Darin findet er ein Foto von Hassan und er wird aufgefordert endlich in die Heimat Afghanistan zurück zu kehren...es gibt etwas zu klären...

Ich will nicht zuviel vorweg nehmen, aber es wird sogar im Film eindrücklich gezeigt wie sehr man ein schlechtes Gewissen, ein Schuldgefühl ein Leben lang mit sich schleppen kann. Und das es wohl nie zu spät ist einen Fehler wieder gut zu machen oder es zumindest mit aller Kraft zu versuchen.
Werte wie Freundschaft, Vertrauen und der Mut dazu zu stehen sind die Botschaft des Filmes, der mit über 2 Stunden Laufzeit recht lang geraten ist aber keineswegs langweilig.

Da ich bereits verschiedene Kritiken zu dem Buch gelesen habe, würde ich auf jeden Fall empfehlen erst das Buch zu lesen, da mir in dem Film doch einige Fragen und Gedanken zu sehr vernachlässigt werden bzw. unbeantwortet bleiben.

Tuesday 14 October 2008

The Old Testament

During the last week, Jale discovered her curiousity about God, church and especially The Old Testament...the beginning of it all. She has a special childrens bible and a childrens DVD telling different stories from the Old Testament. Jale is really fascinated, she loves it, surprises us with things of the OT that we did not even know. I read some chapters with her and not Jale but Julia asked me a question afterwards that I could not answer.

The kids bible describes the beginning. How God created the world, how he created Adam + Eve and the Garden of Eden. In the second chapter the story of Kain + Abel is being told like this: Kain + Abel were the only kids of Adam + Eve
If those 2 boys were the only kids, how could they keep the population up and rising? The kids bible is not telling everything and not chronological...so I guess there must be some chapter(s) in between explaining our question.

I know that there are some smart followers of my blog who will now have a good laugh about my ignorance, but hey, stop laughing, and tell me what happened...please!!


Thursday 9 October 2008

The satellites are back!

Lately I found my 300th geocache, you probably read about it here.
After that cache, my GPS unit broke down! As if it was made to find not more than 300 caches!
Actually, I was able to switch it on but it did not find any satellite...not even after 30 minutes on bike. That was really sad because autumn and winter are high times for me to go geocaching (vegetation is downward and not so many people out in nature anymore due to lower temperatures) and right now I could not afford to buy a new GPS unit.

I wasn't even sure if the GPS was broken or damaged or if maybe every satellite around our earth has given up working ;-)
My smart sister said that it happened to her GPS before and I should not worry. After a while without batteries, the GPS will happily play with me again. And, as usual, she was right. Today I tried again and switched it on and...tataaaaaaaa....it detected some satellites. Slowly first but then it was back to an exactness of about 6 metres.

Wednesday 8 October 2008

Was Someone Watching Me??

Dark, dark, dark...that`s how the sky has been the last days. It was the same this morning but funny enough, I had one hole in the clouds accompanying me for half an hour. Those holes are nothing special...clouds use to change with every second of course. But this one did not. It remained like that and did not change for half an hour...it even made me stop and take a pic of it.
Funny, as if someone was watching me...

Tuesday 7 October 2008

Caught In The Right Moment

Today I want to share some more Optical Illusions with you. They are again from the very great Mighty Optical Illusions website and you should definately check that site out.

For those of you who don't want to visit MOI, here are some example illustrations of the "Caught In The Right Moment" series.





Friday 3 October 2008

Summer? Autumn?

I am always fascinated by the change of seasons. Especially the change from summer to autumn. We still don't want to accept that the bright and warm days are over, but autumn is making its way and it is coming colourfull. Chestnuts and the first leaves are covering the ground while the leaves on the trees are changing their colours. Not like in decay but colourfull. If you keep your eyes open, going by bicycle now is like watching a cheerful theatre play.

This is how it looks in our local park now...
to be continued...


Thursday 2 October 2008

Der Baader-Meinhof Komplex

Schwer, sehr schwer zu diesem Film zu sagen das er mir gefallen hat. Nicht weil er schwach produziert wurde - die Visualisierung ist in diesem Film eher zweitrangig. Nicht weil ich gewisse Sympathien für grundlegende Gedanken habe - political correctness ist mir scheissegal. Aber diese Menschenverachtung die diese Spinner der RAF da an den Tag legten ist wirklich kaputt.

Der Film bringt das Ganze in seiner Entwicklung allerdings ganz gut. Angefangen mit den Studenten Protesten zum Schah Besuch in Deutschland über die Ermordung von Benno Ohnesorge und die Agit Szene um Rudi Dutschke. Irgendwie schien die studentische Szene damals einfach intellektuell viel weiter gewesen zu sein als die vergreisten Politiker.
Für mich nachzuvollziehen ist ein daraus entstehender Anarchismus. Ein Abdriften in einen extremen Terrorismus, ohne Maß, der sich auch gegen die richtet die doch eigentlich die Begünstigten einer Revolution sein sollten, ist ein Terror der wohl kaum noch zielgerichtet war sondern vielmehr ein übergroßes Ego selbstbefriedigen wollte.

Ich habe Anfang der 1990er die Dokumentation von Stefan Aust gesehen und fand sie hervorragend. Dasselbe Material wurde sicherlich hier verwendet (wie auch im Abspann erwähnt) um das Ganze als Spielfilm auszupeppen. Glaubwürdiger, genauso intensiv und, logo, authentischer fand ich die Doku auf jeden Fall.

Trotz aller Kritik muss ich aber zugeben das der Film hier nichts verherrlicht. Hier werden Terroristen nicht als brutale aber doch irgendwie menschen- und freiheitsliebende Zeitgenossen verklärt. Eine Verbrüderung im Geiste findet nicht statt. Dafür muss man dem Regisseur Bernd Eichinger gratulieren...er hat kaum etwas hinein interpretiert und das ist bei dieser Gratwanderung zwischen Massenproduktion und kritischem Umgang mit dem heiklen Thema sicher nicht leicht gewesen.


Manu Chao + Radio Bemba Soundsystem - Babylonia En Guagua

Internationally renowned singer Manu Chao follows up his best-selling live album Radio Bemba Soundsystem with this release of a live 2002 performance originally staged at the Grande Halle de la Villette in Paris.
I have always loved Manu Chaos music, because of the combination of all different kind of styles, preferably Reggae, Ska, Salsa, Rumba and even Polka(!!!). This groovy mixture goes perfectly together with lyrics that are really ambitioned and go deep. They are his own, subjective thoughts and views about the world of today. Global warming, racism, independence, freedom... The quote "politic kills" is a fine statement, and by and by I believe myself that it is oh so true! Besides that quote, another quote "Welcome to Tijuana - Tequilla, Sex & Marihuana" may also be true and shows you how good all this interests can go together.

The concert is the most intense, positive and party-alike concert I have ever seen. Manu Chao at his best, full of spontaneity and craziness, with passion and ingenuity, musically improvising instead of a perfectly rehearsed show. And he is accompanied by an even more crazy band. This positive insanity infects the audience in a wild and powerful way
And even if Manu Chao is an ambitious singer, he never acts like a teacher who wants to tell us the one and only truth about alternative living. At his concerts, it is pure party.
His band "Radio Bembo Soundsystem" is pure energy and sometimes I wondered where they get all the power from. There are 3 percussionists, 2 guitars, keyboards, bass, accordion, trombone, trumpet and 2 more performers on stage and it seems as if they are having the time of their life while performing. Besides the fun they are spreading, the are performing pretty good. Especially the trumpet player blows his trumpet as if there won't be a tomorrow.

So, if you are interested in latin, speed-up, party music and if you wanna know about one of my favorite performers since years, listen to Manu Chao Live...if you don't, you will be missing an important concert in life. Not too many like this to be found.